21 iun. 2011

"Abecedare" de marketing

Am stat ceva si m-am gandit la titlu, de teama sa nu fie gresit inteles. De aceea am pus si ghilimelele. :)

Tot discutand cu prietenii mei, colegi/fosti colegi de facultate, am primit destul de des intrebari de genul "ce carti de marketing imi recomanzi, asa pentru incepatori?" , "cam cu ce ar trebui sa incep?", si mi-a venit ideea sa fac un post cu cartilede marketing pe care le recomand ca fiind "must read" atunci cand vrei sa te apuci de aceasta meserie.

Din cei 5 ani de scoala de marketing si cei 3 din campul muncii "marketist" am facut un top 3 al cartilor, sa le zic ABC-ul cartilor pe care trebuie sa le citesti ca sa te poti lauda ca stii marketing.

Sa incepem cu "biblia" marketingului, cartea de capatai care nu trebuie sa lipseasca din "playlistul" oricarui aspirant la titlu de "marketer".

Principiile Marketingului, Kotler P. si Armstrong G.


O cartea grea, la propriu :D, dar usoara la figurat. Scrisa intr-un stil lejer, usor de parcurs si de retinut. Aspectele teoretice de baza sunt prezentate intr-o maniera practica, insotite de studii de caz actuale, exemple, intr-un vocabular accesibil unui incepator. Nu e musai sa cititi cartea cap coada ca sa va insusiti elementele de baza, ci pur si simplu recomand sa o cititi pe indelete, sa incepeti cu capitolele si studiile de caz care va plac mai mult. 

Cartea e destul de scumpa, aprox 100 Ron (daca faceti un mic research pe internet e posibil ca gasiti si oferte de nerefuzat).

Urmatoarea carte este Marketingul adresat femeilor, Marti Barleta

Aeasta este genul de carte pe care o citesti si dupa 10 pagini te intrebi de ce faci asta pentru ca au trecut 5 minute de cand ai rupt firul...suna descurajator, stiu, insa aceasta a fost prima mea reactie. Dar, i-am dat o a 2-a sansa si am continuat lectura. Dupa alte cateva zeci de pagini, situatia se schimba si ajungem acolo unde ne intereseaza. 

Cartea cuprinde o serie de studii de caz, care au rolul sa evidentieze diferentele de natura psihologica dintre femei si barbati (ca nu am stii acest lucru), aspecte care se aplica in publicitate, in crearea ofertelor si a mesajelor specifice. Aceste "chestiuni" aplicative sunt insotive de exemple si inserturi din campaniile publicitare, unde se subliniaza concret aceste diferente. Desi este o carte foarte buna pentru cineva care doreste sa se initieze in tainele marketingului si sa inteleaga ce se ascunde in spatele unui spot publicitar, exemplele sunt adaptate la piata din vest, deloc adaptate la specificul pietei europene.

Cartea costa 55 Ron.

Si ultima in topul preferintelor personale este Esentialul despre promotii,  Don. E Schultz, William A. Robinson, Lisa A. Petrison 

O carte roz bombom, care te face sa fugi prima oara cand o vezi pe raft, dar daca ii acorzi inca o sansa nu te va dezamagii :)





Cartea cuprinde o serie de "relatari" despre tehnicile promotionale folosite in prezent. "Za pink book" este structurata in functie de cele 10 tehnici promotionale. Fiecare tehnica este disecata, analizata, intr-un limbaj usor si accesibil oricui. Se prezinta avantajele fiecarei tehnici in parte, de ce e bine sau nu e bine sa o folosim, cum masuram rezultatele si care sunt domeniile unde se recomanda sa se aplice. La fel ca si cartea de mai sus, exemplele sunt pe stilul pietei americane, insa sunt usor de adaptate a piata locala. Cartea "Esentialul despre promotii" este utila oricarei persoane care este pasionata de marketing, care lucreaza in domeniu sau care pur si simplu are nevoie de aceste informatii pentru a le aplica in afacerea sa.

Cartea costa aprox 45 Ron.

Desigur, sunt o gramada de carti de marketing, foarte interesante si utile oricui. Promit ca voi reveni cu o noua postare in care voi continua aceasta lista.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu