27 oct. 2011

Romanii si campaniile WOM

Pentru ca in ultima perioada am participat la cateva campanii WOM, organizate de trender.ro, si pentru ca m-am intalnit cu astfel de campanii si inainte de Trender (prin intermediul facultatii si chiar a jobului) am ales sa clarificam cateva aspecte legate de acest tip de campanii.

Zilele trecute am gasit un articol care prezinta rezultatele unui studiu facut de Gfk, legat de campaniile WOM si perceptia acestora de catre publicul autohton.

Pe scurt, "...studiul releva faptul ca peste jumatate dintre romanii intervievati au avut, in general, mai multe experinte pozitive cu produsele si serviciile disponibile pe piata, decat negative […] Ponderea celor care sunt, mai degraba, nemultumiti de produsele si serviciile existente este de 6% din total populatie, insa interesant este faptul ca acestia sunt semnificativ mai mult generatori de WOM pozitiv atunci cand au o experienta placuta cu un produs, comparativ cu cei care sunt de cele mai multe ori multumiti de produsele si serviciile folosite. Astfel, 43% dintre cei nemultumiti impartasesc o experienta pozitiva imediat cu cineva si doar 32% dintre cei multumiti obisnuiesc sa faca acest lucru. Concluzie reluata si confirmata de reprezentantul companiei Gfk "In general, romanii genereaza mai mult WOM pozitiv decat negativ, dar proportia celor care recomanda pozitiv sau negativ este diferita, in functie de categoria de produse din care face parte marca”. Articolul complet il gasiti aici.


Si acum intrebarile De ce atata WOM pozitiv? Sunt oare produsele atat de bune incat le recomandam tuturor cu incredere? De ce rata de recumparare e mai mica decat WOM-ul pozitiv generat? Din perspectiva campaniilor WOM pe care le cunosc (chiar vreau sa accentuez acest lucru pentru ca voi vorbi strict despre campaniile WOM la care am luat parte) si pe care am avut ocazia sa le observ cu atentie, am identificat o "tendinta" de comportament a multor participanti:

1. Multi dintre cei care participa la campaniile WOM si primesc anumite produse pentru incercare,/testare despre sa isi spuna parerea, au tendinta de a supraevalua calitatile/rezultatele unui anumit produs, ferindu-se sa isi spuna parerea sincera pentru ca au primit produsul respectiv gratuit si se considera "obligati"  sa povesteasca doar de bine. Fals. Companiile producatoare care apeleaza la astfel de campanii doresc parerea sincera despre produsul lor si in niciun caz raspandirea de informatii eronate. Investesc in astfel de campanii nu doar sa "raspandeasca" vestea despre produs, ci sa o raspandeasca corect.

2. Campaniile de WOM se adreseaza unui anumit grup tinta (o anumita grupa de varsta, tip de comportament etc) pentru ca un produs nu se poate adresa tuturor, trebuie sa existe o segmentare. Prin urmare, multi au tendinta de a confunda campaniile targetate de WOM cu concursurile sau tombolele. Gresit. Se selecteaza doar cei care se raspund caracteriticilor produsului, pentru ca doar ei pot furniza un WOM corect.

Mai sunt multe aspecte de discutat legat de campaniile WOM si despre cum se desfasoara ele in prezent, insa ma limitez strict la rezultatele articolului de mai sus. Recomand tuturor sa faca un WOM corect, fie el pozitiv sau negativ, si sa nu ne fie rusine sa spunem parerea reala despre produse, chiar si ea negativa. Pe termen lung, asta nu face decat sa imbunatateasca produsul/serviciul respectiv.

Daca mai aveti ceva de adaugat legat de acest subiect, va astept cu mare placere.



4 comentarii:

  1. Felicitari pentru articol! E foarte adevarat ceea ce ai ascris, insa multi nu sunt atat de sinceri atunci cand primesc produse spre testare, de teama ca a doua oara nu vor mai primi nimic daca scriu lucruri negative.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu inteleg de ce oamenii nu inteleg ca daca scrii negativ despre un produs asta nu inseamna ca nu vei mai participa la campanii. Eu n-am ridicat in slavi un produs in cadrul unei campanii WOM, ci am spus parerea mea personala. Crezi ca n-am mai fost aleasa pentru a participa la alta campanie? Ba da.
    Poate acelasi produs pe care nu l-am placut prima data va fi imbunatatit, iar la o alta testare (probabil din bani proprii) va fi mai bun.

    RăspundețiȘtergere
  3. @Dorina, se pare ca aici este problema, multi nu au inteles ca o campanie de WOM nu este un sampling sau o campanie sociala unde primesc gratuit lucruri, ci o campanie de promovare unde consumatorii alesi (dupa anumite criterii) primesc produse spre testare si apoi sa impartaseasca parerea sincera.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Cristina, foarte bine punctat. O companie care organizeaza o astfel de campanie, doreste (printre altele) sa afle si puncte slabe ale produsului, tocmai pentru a-l imbunatati.

    RăspundețiȘtergere